Inspiratie

Mattias Foubert: De slimme werkplek

Toekomstklaar - 6 maart 2024
Mattias Foubert: De slimme werkplek

Kantoorgebouwen hebben post-COVID op een normale werkdag vaak een bezettingsgraad van amper 30 tot 40 procent. Heel wat werknemers hebben tijdens de pandemie de voordelen van thuiswerken ontdekt en staan niet te springen om opnieuw meer naar kantoor te komen. “Bedrijven zouden meer moeten durven investeren in het welzijn van de werknemers”, weet Mattias Foubert, expert Workplace Solutions bij AREMIS. “Creëer een werkplekomgeving waarvan werknemers zeggen ‘hier kom ik graag, hier voel ik me thuis’. Dat kan al met een paar kleine ingrepen. Een slimme werkplek is ook niet enkel iets voor multinationals, ook kmo’s kunnen er hun voordeel mee doen.”

Mattias Foubert gaf over dit onderwerp ook een sessie. Die bekijk je hier.

Een ‘smart building’ is niet hetzelfde als een ‘smart workplace’. Waar zit het verschil?

Mattias Foubert “Smart buildingtechnologie is er vooral voor beheerders van gebouwen. Bedoeling is om een gebouw slimmer – en dus performanter – te maken. Denk aan een klassieker zoals sensoren die het binnenklimaat automatisch regelen en in verbinding staan met de gebouwbeheersoftware. Bij een smart workplace ligt de focus op de eindgebruiker: de werknemer. Ik grijp graag terug naar de vergelijking tussen een smart tv en een klassieke televisie. Het verschil is dat het ene toestel met het internet is verbonden en het andere niet. Zo is het ook bij een smart workplace: digitale toepassingen maken het voor de werknemer aangenamer en dus efficiënter werken. Zo zorgen bezettingssensoren ervoor dat werknemers bij aankomst op kantoor een vrije werkplek toegewezen krijgen. Andere mogelijkheden zijn digitale tools om bijvoorbeeld een vergaderzaal te reserveren of catering te boeken.

De data die via sensoren verzameld wordt, is natuurlijk ook interessant voor de gebouwbeheerder. Op welke dagen is er het meeste volk aanwezig op kantoor? Hoeveel werkplekken zijn er altijd minimum nodig? Deze info is zeer belangrijk als er bijvoorbeeld een kostenoefening wordt gemaakt of als er een renovatie- of verhuisoperatie gepland wordt. Hoeveel vierkante meter kantoorruimte is er echt nodig, wetende dat kantoren post-COVID maar voor 30 tot 40 procent bezet zijn? Dergelijke belangrijke beslissingen worden vandaag in heel wat bedrijven jammer genoeg nog op het gevoel genomen. Terwijl dit soort vragen beter beantwoord zouden kunnen worden door het verzamelen en analyseren van data.”

“Strategische werkplekkeuzes moeten bepaald worden op basis van data. Niet op het gevoel.”
Wie is...

Mattias Foubert

Mattias Foubert studeerde in 2009 af als Bachelor in Facility Management. Na zijn studies specialiseerde hij zich verder in Facilities en Workplace Solutions. Bij Spacewell werkte hij tien jaar aan diverse werkplek transformatie programma’s voor bedrijven en organisaties, variërend van strategische visieontwikkeling, ontwerp en opvolging, tot implementatie van infrastructuurprojecten. Sinds begin 2020 is Mattias Foubert afdelingshoofd en lid van het management team bij AREMIS België (www.aremis.com). Hij leidt de afdeling Workplace Solutions en neemt ook de rol op van Senior Workplace Consultant en Project Director voor tal van projecten. Daarnaast is hij ook al vijf jaar actief als (gast)docent bij onder andere Syntra AB, de hogescholen Odisee en PXL, VIVO en het Institute for Business Development.

FTS_0309

Hybride werken – deels thuis, deels op kantoor – is het nieuwe normaal. Waarom moeten bedrijven dan investeren in een slimme werkplek?

Mattias “Een bedrijf dat hybride werken op een efficiënte manier wil faciliteren, kan dat enkel door slimme werkplekken op te zetten, met infrastructuur die het mogelijk maakt voor zowel mensen op kantoor als medewerkers thuis om efficiënt te werken en te vergaderen en waarbij alle documenten altijd en overal beschikbaar zijn.

Ik leid zelf een team dat ik maar zeer sporadisch voltallig in dezelfde ruimte zie. Elke dag van 9 tot 17 uur op kantoor werken is niet meer van deze tijd. Werknemers willen dit niet meer. Waar vroeger in loononderhandelingen gediscussieerd werd over de grootte van het bedrijfsvoertuig, worden bedrijven nu vooral geconfronteerd met de vraag naar veel flexibiliteit en hoeveel dagen werknemers kunnen thuiswerken. Bedrijven die inzetten op slimme werkplekken hebben dan ook een serieuze streep voor in de ‘war on talent’. Een onderwerp dat ook niet kan genegeerd worden.

Werknemers moeten vandaag de dag vaak meer gemotiveerd worden om naar kantoor te komen. Ik kan bedrijven en organisaties dan ook aanraden om hun werkplek eens grondig te analyseren. Is er voldoende aandacht voor het welzijn van de werknemers? Zijn de luchtkwaliteit en de temperatuur oké? Werkt de airconditioning optimaal? Is er geen tocht? Is er voldoende natuurlijk daglicht? Ook de kwaliteit van de verlichting heeft een grote impact op onze gemoedstoestand. Is de werkplek visueel aantrekkelijk?

Maar het gaat nog een stuk verder. Biedt het bedrijf voldoende gezonde voeding en dranken aan? Zijn er voldoende mogelijkheden om te bewegen? Al deze dingen zorgen ervoor dat werknemers op kantoor willen zijn. En daar vaart ook de werkgever wel bij: er is minder ziekteverzuim, de tevredenheid van de werknemers is hoger, dus automatisch ook de productiviteit.”

“Bedrijven die inzetten op slimme werkplekken hebben een serieuze streep voor in de war on talent.”

Hoe ver staan we met de uitrol van slimme werkplekken in Vlaanderen?

Mattias “We doen het in Vlaanderen niet slecht, maar zijn zeker geen koploper. Nederland en de Scandinavische landen staan al een stuk verder dan wij. Hoe groter een bedrijf, hoe verder het al staat in de implementatie. Dat is logisch ook, want de technologische vernieuwing gaat razendsnel. Vlaanderen staat er zeker voor open, maar we hebben dikwijls nog een duwtje in de rug nodig. Bedrijven en organisaties hebben meestal ook complexe beslissingsstructuren, wat vaak het proces kan vertragen. Maar cruciale gebeurtenissen in de levensloop van een bedrijf, zoals een verhuisoperatie of een nieuwbouw, of een energiecrisis zoals we die vorig jaar beleefd hebben, kunnen bepaalde zaken in een stroomversnelling brengen.”

Vlaanderen is een land van kmo’s, maakt dat de zaken niet moeilijker?

Mattias “Bedrijven die willen investeren in slimme werkplekken moeten zich eerst en vooral afvragen wat hun organisatie nodig heeft. Wat gaat er vandaag goed in het bedrijf en wat niet? Visie en strategie zijn cruciaal, naast het budget natuurlijk. Ik raad bedrijven daarom aan om met kleine stapjes te werken: test iets uit op kleine schaal en zie hoe dat onthaald wordt. Is het een succes, dan kan je daarna uitrollen op grote schaal. Verander dus niet wat goed gaat en waar iedereen tevreden over is.

Ik krijg vaak de vraag naar de ‘return on investment’. De kostprijs hangt van veel factoren af, maar hoe groter de organisatie, hoe kleiner de kost per persoon. En die kosten verdienen zich snel terug, niet alleen doordat het gebouw performanter en energiezuiniger wordt, maar ook omdat er minder kantooroppervlakte nodig is en werknemers gelukkiger en dus minder vaak ziek zijn.”

Herbekijk de sessie van Mattias

Mattias Foubert
Workplace Strategist - Head of Workplace Solutions Belgium @AREMIS.

Smart Workplaces - Hoe data gebruiken om uw werkplek slimmer, zuiniger en efficiënter te maken.

Schrijf je in Lees meer

Over Mattias Foubert:

Mattias studeerde in 2009 af aan Odisee als Bachelor in Facility Management. Na zijn studies specialiseerde hij zich verder in Facilities en Workplace Solutions.

Bij Spacewell werkte Mattias tien jaar aan diverse werkplekprojecten, variërend van strategische visieontwikkeling, ontwerp en opvolging, tot implementatie van infrastructuurprojecten.

Sinds begin 2020 is Mattias verantwoordelijk voor Workplace Solutions binnen AREMIS België. In deze functie staat hij in voor het leiden van de consultingafdeling en neemt hij de rol op van Senior Workplace Consultant en Project Director voor verschillende projecten.

Daarnaast is Mattias reeds vijf jaar actief als (gast)docent bij Syntra AB, Odissee, IFBD en PXL hogeschool, waar hij  doceert over Facility Management en Workplace Strategy.

 

Over de sessie:

Bewegingssensoren die ervoor zorgen dat het licht aan en uit gaat op je werkplek kennen we al lang. Maar wat als diezelfde sensoren o.m. ook de bezetting van je werkplekken zouden meten, zodat je slimmer kan omgaan met de capaciteit of kan anticiperen op trends? Hoe kan je data gebruiken om je gebouw slimmer te maken? In dit fascinerend interview leert Mattias Foubert ons hoe we moderne technologie kunnen inzetten om onze werkplek én medewerkers te doen groeien.

Of lees ons magazine 'Toekomstklaar'