Fiberwatte? Veelgestelde vragen over fiber en Fiberklaar.
Over Fiber
Ons fibernetwerk laat bliksemsnel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer toe in beide richtingen — dus zowel om gegevens te verzenden als te ontvangen. We maken zelfs de cruciale verbinding tussen de straat en je woning of zaak fiberklaar, zodat je netwerk absoluut voor 100% uit fiber bestaat. En je moet je persoonlijke fiberkabel niet delen met de buren. Een revolutionaire verbetering.
Met meerdere apparaten tegelijk online zijn? Da’s geen probleem via glasvezel, want het aantal mensen dat het internet gebruikt, heeft geen invloed op je snelheid. Onze betrouwbare technologie is klaar voor de datavolumes en het internetgebruik van vandaag én van de toekomst. Tot slot geeft een open fibernetwerk je volledige keuzevrijheid, want elke internetprovider die dat wil, kan gebruikmaken van ons fibernetwerk. Je kiest dus volledig zelf bij welke deelnemende provider je een fiberabonnement afsluit.
Meer weten over glasvezel? Ontdek meer over de technologie, de mogelijkheden en de voordelen op de website van Belgische telecomregulator.
Via fiber kijk je op elk moment ongestoord televisie. Ons fibernetwerk zorgt op elk moment voor een stabiele verbinding en is snel genoeg voor haarscherpe beelden zonder haperingen.
Dankzij de hoge capaciteit kijk je in ultra hd (via 4K- en 8K-televisie) en gebruik je eenvoudig andere televisiediensten. Zelfs wanneer iedere huisgenoot naar een ander programma kijkt, is dat geen probleem.
Voor België is fiber tot in de woning — Fiber to the Home of FTTH — relatief nieuw. Onze buurlanden investeerden al fors in fibernetwerken, maar ons land hinkt nog achterop. Consumenten hier krijgen hun internet vandaag via de telefoonlijn (DSL) of tv-distributie (coax) in hun woning. Dat wil Fiberklaar veranderen, want fiber heeft zich al bewezen in verschillende landen. Dagelijks profiteren daar miljoenen mensen en bedrijven van de voordelen van de technologie. Op termijn (binnen de vijf jaar na de aanleg van fiber) zal het DSL-netwerk verdwijnen en wordt glasvezel de norm.
Zeker en vast. Niet alleen kun je razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk; de verzendsnelheden zijn ook bijzonder hoog. Dat betekent dat je eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferenties en beveiliging, en probleemloos zware bestanden kunt delen. Het netwerk is ook erg stabiel en omdat je de keuze hebt uit verschillende internetproviders, is er altijd wel een pakket dat bij jouw zaak past.
Bestanden via fiber verzenden (uploaden) gaat net zo snel en stabiel als ze ontvangen (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en omdat de capaciteit in principe grenzeloos is, zit je bovendien voor tientallen jaren goed.
ADSL en VDSL gebruiken het netwerk dat altijd al voor vaste telefonie diende, maar dat opgewaardeerd werd voor internet en soms televisie. Het bestaat voor een groot deel uit koperen kabels. Die hebben een aantal nadelen:
- Een koperen kabel kent weerstand. Hoe langer de kabel, hoe groter de weerstand. En hoe groter de weerstand, hoe lager de capaciteit en de maximale snelheid.
- Een koperen kabel heeft last van invloeden van buitenaf, zoals vocht en instraling, waardoor het netwerk snel kan verouderen.
- Een koperen kabel heeft een maximumcapaciteit en is dus niet toekomstbestendig.
Fiber heeft deze nadelen niet.
Fiberklaar legt een netwerk aan waarbij glasvezelkabels tot in je woning of zaak lopen. Bestanden via fiber verzenden (uploaden) gaat net zo snel en stabiel als ze ontvangen (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en de capaciteit in principe grenzeloos is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.
Een coaxkabel gebruikt het netwerk dat altijd al voor analoge televisiedistributie diende, maar dat werd opgewaardeerd voor internet en televisie. Het bestaat voor een groot deel uit coaxkabels, en die hebben een aantal nadelen. Door schade of ouderdom kunnen die kabels verslijten. Dat heeft een negatief effect op de kwaliteit van het signaal en daarmee de bandbreedte. Glasvezel heeft daar geen last van.
Met de huidige beschikbare technieken haal je via glasvezel veel hogere internetsnelheden dan via coax. Daarbij kunnen die snelheden bij glasvezel ook nog symmetrisch zijn: de downloadsnelheid kan even hoog zijn als de uploadsnelheid.
Op dit moment tekenen onderzoekslaboratoria snelheden op van meer dan 43 terabit per seconde, of 43 miljoen megabit per seconde (Mbps). Daarmee kun je tientallen films in één seconde downloaden.
De internetproviders bieden nu snelheden aan tot 1.000 Mbps. Da’s bijzonder hoog. Ter vergelijking: DSL strandt vaak op 100 Mbps.
Goed om te weten: wanneer je een abonnement afsluit dat 350 Mbps via fiber belooft, dan is dat ook écht wat je krijgt – zelfs als je niet dicht bij de centrale woont en de hele buurt tegelijk YouTube-video’s bekijkt. Dat is niet het geval bij de huidige technologieën. Daar zorgen de afstand tot de centrale (DSL) en het aantal personen die gelijktijdig gebruikmaken van het netwerk (coax) soms voor trager internet.
Fiber is een vast netwerk, terwijl 5G dienstdoet als een mobiel netwerk. Fiber is als enige vaste netwerk snel en stabiel genoeg voor de hoge snelheid die via 5G draadloos leverbaar is. De netwerken gaan elkaar wellicht aanvullen: fiber voor binnen en 5G voor buiten.
Over Fiberklaar
Als ambitieuze speler op de telecommarkt wil Fiberklaar zoveel mogelijk woningen en kleine ondernemingen in Vlaanderen via glasvezel of fiber klaarmaken voor het internet van de toekomst. Die toekomst is er een met volledige digitale vrijheid voor iedereen. Fiber garandeert snel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer op élk moment. Wij ontwerpen, bouwen en beheren ons open fibernetwerk, en dat in zo veel mogelijk steden en gemeenten. Als netbeheerder bieden we zelf geen internetdiensten aan. Dat doen de internetproviders
Fiberklaar werd in 2021 opgericht als joint venture tussen Proximus en EQT Infrastructure. Zij bundelden hun krachten en ervaring. Deze kennis speelde een belangrijke rol bij het versnellen van de fiberuitrol in gebieden met een gemiddelde bevolkingsdichtheid in Vlaanderen. Sinds 25 juli 2024 heeft Proximus een akkoord bereikt met EQT Infrastructure over de overname van diens meerderheidsbelang in Fiberklaar. Fiberklaar zet zijn activiteiten voort als een zelfstandige entiteit binnen de Proximus Groep.
Fiberklaar maakt Vlaanderen klaar voor een bliksemsnel en stabiel fibernetwerk. We ontwerpen, bouwen en beheren een open glasvezelnetwerk; internetproviders huren ons netwerk en bieden zo hun diensten aan. Als consument betaal je voor de aanleg niets aan Fiberklaar. Je betaalt enkel voor het fiberabonnement bij je internetprovider.
Met fiber zit je goed voor al je vaste diensten — surfen, streamen, digitaal tv-kijken ... Mobiele telefonie en 4G/5G bieden we dus niet aan via ons fibernetwerk. Elke provider die dat wil, krijgt toegang tot ons netwerk. Met wie je ook in zee gaat, je geniet op elk moment van een ongezien goeie internetverbinding. Daarnaast ontstaat er gezonde concurrentie tussen de providers, wat leidt tot aantrekkelijke prijzen voor jou.
Fiberklaar richt zich op de middelgrote en kleine steden, gemeenten en dorpen in Vlaanderen.
Onze ambitie? Zo veel mogelijk woningen en kleine ondernemingen in Vlaanderen klaarmaken voor bliksemsnel en stabiel internet. Daarvoor leggen we een fiber- of glasvezelnetwerk tot in je woning of bedrijf. Ons open netwerk vormt de basis voor het internet van de toekomst, want het is klaar voor de datavolumes en het internetgebruik van vandaag én morgen. Elke internetprovider die dat wil, kan ons open netwerk gebruiken en er zijn diensten leveren. Dat betekent volledige keuzevrijheid en scherpe prijzen.
Fiberaansluiting
Een nutsvoorziening, zoals een aansluiting op ons fibernetwerk, kan je als huurder aanvragen.
Belangrijk is wel dat je de eigenaar informeert en duidelijk afspreekt over de geplande werken in of aan de woning. Kijk er bij voorkeur jouw persoonlijke huurovereenkomst eens op na en stem bij onduidelijkheid af met de eigenaar. Goede afspraken maken immers goede vrienden.
Als je een appartement huurt, zullen we voor de gemeenschappelijke ruimten (voor zover van toepassing) de syndicus of de sociale huisvestingsmaatschappij contacteren.
De aanleg van het fibernetwerk kan iets meer dan een jaar duren. We leveren de fiberaansluitingen in fases op. Zodra jouw aansluiting klaar is, kun je je fiberdiensten activeren. Daarvoor heb je een fiberabonnement nodig. Neem contact op met je internetprovider voor meer info.
De bestaande aansluitingen voor telefoon (DSL) en tv (kabel) blijven voorlopig liggen. Omdat het DSL-netwerk niet verder wordt opgewaardeerd en de vraag naar datavolume blijft toenemen, zullen veel mensen de overstap naar fiber maken en wordt het DSL-netwerk op termijn afgebouwd. Dat zal ongeveer vijf jaar na de introductie van het fibernetwerk gebeuren.
We maken alle aansluitbare woningen en bedrijven Fiberklaar. Dat betekent vlotter dan ooit surfen, downloaden, videobellen, gamen en digitaal tv-kijken. Zo ben je binnenkort al klaar voor het internet van de toekomst.
Wij van Fiberklaar zijn geen eigenaar of beheerder van je coaxkabel- of DSL-netwerk. Vraag hierover meer info bij je huidige internetprovider. Proximus liet bijvoorbeeld al weten dat het vijf jaar na de aanleg van fiber haar DSL-netwerk afbouwt.
Voordat we de fiberkabel aansluiten, komt de aannemer bij jou langs. Samen maken jullie haalbare afspraken over de route en de plaats van de fiberaansluiting.
Vul het adres van je zaak in in onze adrescheck om het antwoord te ontdekken.
Nee, er komt één fiberaansluiting de woning binnen. Informeer bij je internetprovider of er meerdere abonnementen op je aansluiting mogelijk zijn.
Aanleg
We stemmen de werken op elkaar af. Het voetpad wordt dus maar één keer opengebroken. Is het voetpad bijvoorbeeld aan vernieuwing toe, dan wachten we met de aanleg van fiber tot de werken aan het voetpad starten. Daarom overleggen alle partijen — Fiberklaar, de gemeente, de aannemers, …. — regelmatig over de planning én doen we een beroep op een datadank van geplande openbare werken. Zo beperken we de overlast in je straat. Bovendien proberen we onze voorzieningen mee te laten nemen bij de aanleg van riolering en nutsvoorzieningen.
Eerst leggen we het netwerk aan in de straat. Door slim te plannen en nauw samen te werken met het lokale bestuur, beperken we de overlast tot het absolute minimum.
Daarna brengen we de fiberkabel tot aan je gevel en voorzien we je woning van een fiberkabel en een fibercontactdoos. In appartementen komt fiber meestal via de technische ruimte – vaak in de kelder – het gebouw binnen. Nieuwbouwappartementen beschikken over technische schachten om de glasvezelkabel naar boven te trekken. Als dat niet zo is, wijst het plaatsbezoek uit hoe onze aannemer het gebouw het best aansluit. Terwijl in een woning alle beslissingsmacht bij de eigenaar ligt, is dat voor appartementsgebouwen de VME of Vereniging van mede-eigenaren.
Als je fiberaansluiting op dezelfde plek als je telefoonaansluiting komt, hoef je waarschijnlijk geen nieuwe internet- en telefoniekabels te leggen. Voor televisie via fiber heb je wel een nieuwe UTP-kabel nodig (CAT5E, maar het best CAT6). De lengte daarvan hangt af van de afstand tussen de fiberaansluiting en de televisie. Je internetprovider regelt de binnenbekabeling.
Zijn nieuwe kabels geen optie? Sommige internetproviders bieden oplossingen aan via het stroomnetwerk. Neem contact op met je provider voor advies op maat.
Zodra ons revolutionaire fibernetwerk aangelegd is, melden we dit aan je internetprovider. Die neemt dan contact met je op om je diensten te installeren en te activeren.
Het is de taak van de aannemer om alles netjes achter te laten. Is er toch iets misgegaan? Neem bij voorkeur zelf contact op met de aannemer en maak een afspraak om de schade te herstellen of andere problemen op te lossen. Je vindt zijn contactgegevens via jouw gemeentepagina.
Als het gesprek niet positief verloopt, kunnen wij van Fiberklaar dit voor je afhandelen. Contacteer ons via het contactformulier.
Om gebruik te maken van fiber, moeten we jouw persoonlijke fiberkabel tot in je woning brengen. Dat gebeurt via de gevel. De glasvezelkabel loopt ofwel onder- ofwel bovengronds van aan de straat tot in je woning. De aannemer komt vooraf al eens langs om de beste optie te bekijken. Gaat hij de kabel onder de grond naar de woning trekken? Geen zorgen, hij laat je tuin na de werken altijd netjes achter.
Als je absoluut niet wil dat we fiber door je tuin aanleggen, kunnen we je woning helaas niet fiberklaar maken. Wil je je woning later alsnog aansluiten, dan kan het zijn dat je aansluitingskosten moet betalen.
Heb je al een fiberabonnement, dan zorgt je provider voor de installatie van je modem en activeert hij je diensten. Contacteer je provider als je vragen hebt over de installatie of het installatiepakket.
Nog geen abonnement afgesloten bij van de deelnemende providers? Als je wil surfen, streamen en tv-kijken op het bliksemsnelle en stabiele fibernetwerk, moet je daar wel werk van maken.
De aanleg gebeurt wijk per wijk. Eerst leggen we de fiberkabels in de straat aan, daarna sluiten we alle aansluitbare woningen en bedrijven aan op het netwerk door een fiberkabel naar binnen te brengen.
We maken de eerste woningen drie tot vier maanden na de start van de werken fiberklaar. Wanneer we de laatste woningen aansluiten, hangt onder meer af van het aantal inwoners dat koos voor fiber, maar ook van de vlotheid waarmee de werken verlopen. We houden je op de hoogte via de post. Let wel: de planning is altijd onder voorbehoud.
Ja, jijzelf of een bevoegde meerderjarige moet thuis zijn wanneer de aannemer de fiberaansluiting komt plaatsen. Voordat hij langskomt, word je gecontacteerd voor een afspraak. Zo kun je het bezoek inplannen op een moment dat er zeker iemand thuis is.
Nee, je hoeft hiervoor niet thuis te zijn. De aannemer laat je voortuin altijd piekfijn achter. Als de werkmensen graszoden zouden moeten omspitten, leggen ze die altijd netjes terug.
De aannemer legt de hoofdkabels in de straat onder de grond aan. De fiberkabel die van de straat tot in je woning komt, loopt bovengronds via de gevel of ondergronds. Onze aannemer bespreekt met jou de beste optie.
Meestal ‘schiet’ de aannemer de kabel met lage luchtdruk onder de grond naar de woning. Hij hoeft dan niet te graven en laat je voortuin netjes achter. Hij brengt de fiberkabel uiteindelijk via een gaatje in je gevel tot in jouw woning. Geen zorgen, dat vraagt geen grote werken. Tot slot plaatst de aannemer de fibercontactdoos op de afgesproken plaats.
Voordat de aanleg kan beginnen, is de aannemer achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen. Zo maakt hij een technisch ontwerp en hij gaat in gesprek met vergunningverleners, zoals gemeentebesturen..
De aannemer komt langs om te kijken waar de fiberaansluiting het best je woning binnenkomt. Als je fiberabonnement geactiveerd wordt, heb je in de buurt van de aansluiting een stopcontact met 220 volt nodig.
We houden je via de post op de hoogte over elk belangrijk moment, bijvoorbeeld als de aannemer voor het eerst bij je langskomt om te bepalen waar hij de fiberkabel in jouw woning of zaak gaat aansluiten. We stellen de aannemer dan aan je voor. Ook als de graafwerkzaamheden in jouw buurt starten ontvang je een brief.
Aanmelden en overstappen
Via onze adrescheck controleer je of we jouw woning of zaak kunnen aansluiten op het fibernetwerk.
De fiberaansluiting is gratis. Je betaalt geen kosten voor de aanleg van ons open netwerk.
Voor internet via glasvezel heb je wel een fiberabonnement nodig. Daarvoor klop je aan bij een deelnemende provider. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend.
Dat kan verschillende redenen hebben:
- Je adres valt net buiten ons werkgebied.
- Je woning of bedrijf heeft al een fiberaansluiting.
- Je adres staat niet in het Centraal Referentieadressenbestand van de Vlaamse overheid. Als dat het geval is, kun je soms nog wel om een fiberaansluiting aanvragen.
Contacteer onze klantenservice voor meer info.
Fiberklaar wil woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor bliksemsnel en stabiel internet. Dat doen we stap voor stap, en gebied per gebied. Staat jouw woning of bedrijf vandaag nog niet op de planning? Geen zorgen, want misschien komt je adres in een latere fase wel aan bod.
Wij van Fiberklaar hebben de ambitie om stapsgewijs zo veel mogelijk gemeenten en steden in Vlaanderen te voorzien van een fibernetwerk. Zodra jouw woonplaats aan de beurt is, geven we je een seintje. Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Hou dan zeker onze website en in de gaten.
Je kunt klant blijven bij de andere provider via hun eigen netwerk. Als je huidige internetprovider echter geen diensten via ons fibernetwerk aanbiedt en je toch internet via fiber wil, dan moet je overstappen naar een van de deelnemende providers.
Omdat ons fibernetwerk een open netwerk is, zijn alle internetproviders welkom.
Of je kunt overstappen op fiber, hangt af van je specifieke situatie. We raden je aan om contact op te nemen met je huidige internetprovider voor advies op maat.
We raden je aan om je huidige abonnement pas op te zeggen als de fiberaansluiting in je woning volledig klaar is. Stem goed af met je nieuwe internetprovider wanneer het nieuwe abonnement ingaat. De overstap verloopt vlot en kosteloos dankzij de Easy Switch-procedure: je nieuwe provider brengt de overschakeling in orde en zegt je oude abonnement op. Meer info over Easy Switch vind je op de website van je huidige internetprovider.
In België is een abonnement na een half jaar gewoonlijk maandelijks opzegbaar zonder verbrekingsvergoeding. Spreek met je nieuwe internetprovider (die via fiber gaat leveren) duidelijk af wanneer je nieuwe abonnement ingaat. Zo is er geen overlap of valt er geen internetloze periode tussen het einde van je oude abonnement en de start van het nieuwe.
Alle internetproviders bieden de mogelijkheid om je huidige vaste telefoonnummer te behouden. Geef dit zeker aan bij je aanmelding.
Gebruik je een e-mailadres van een internetprovider die zijn diensten via ons Fiberklaar-netwerk aanbiedt, dan kun je het behouden. Anders moet je helaas een nieuw e-mailadres aanvragen bij je nieuwe internetprovider.
Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om een e-mailadres te gebruiken dat niet gebonden is aan een bepaalde internetprovider, zoals Gmail, Outlook, Hotmail of Yahoo.
Diensten
Ja, je kunt je alarmcentrale in bijna elk geval aansluiten op het fibernetwerk. Neem contact op met de leverancier van je alarmsysteem om dit na te vragen.
De internetproviders die gebruikmaken van ons fibernetwerk leveren internet, televisie en telefonie. Je sluit bij hen een fiberinternetabonnement af, waarin het gebruik van ons netwerk al verrekend is. Op hun websites vind je meer informatie over hun diensten, de verschillende abonnementen en de bijbehorende tarieven. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend.
Voor internet via fiber heb je waarschijnlijk een nieuwe modem nodig, vaak in combinatie met een wifirouter die de hoge snelheden van glasvezel ondersteunt. De mogelijkheden en de apparatuur hangen af van je internetprovider. Voor alle vragen over je huidige toestel of welke modem je nodig hebt, kun je terecht bij de internetproviders die fiber aanbieden.
Wij leggen een open fibernetwerk aan: elke internetprovider die dat wil, kan z’n diensten aanbieden via fiber. Als een internetprovider (nog) niet beschikbaar is in jouw buurt, dan heeft die er zelf voor gekozen om geen fiberdiensten aan te bieden.
Met fiber zit je goed voor al je vaste diensten — internet, tv en bellen via de vaste lijn. Mobiele telefonie en 4G/5G verlopen dus niet via ons fibernetwerk. Bij onze deelnemende internetproviders kun je wel terecht voor fiberpakketten, inclusief mobiele diensten.
Niet gevonden wat je zoekt?