Over Fiberklaar

Wie is Fiberklaar?

Fiberklaar is een nieuw bedrijf dat een fibernetwerk ontwerpt, bouwt en beheert in Vlaanderen, zodat jij binnenkort supersnel streamt en surft. Via onze aandeelhouder EQT hebben we al veel ervaring in onder meer Scandinavië, Duitsland, Nederland en Frankrijk. Onze jonge, groeiende organisatie is gevestigd in Gent

Wie zijn de aandeelhouders van Fiberklaar?

Onze aandeelhouders zijn de Zweedse investeringsmaatschappij EQT en het Belgische Proximus, met respectievelijk 50,1% en 49,9% aandelen.

Wie of wat is EQT?

EQT, een wereldwijde investeringsmaatschappij met bijna drie decennia ervaring, is actief in meerdere regio’s en sectoren. EQT investeert momenteel actief in meerdere telecomactiviteiten, zoals in Deutsche Glasfaser in Duitsland, DELTA Fiber in Nederland en Global Connect in Scandinavië. EQT heeft sinds haar oprichting meer dan 84 miljard euro kapitaal opgehaald en beheerde op 31 december 2020 meer dan 52 miljard euro aan kapitaal over 17 actieve fondsen.

Welke diensten biedt Fiberklaar aan?

Fiberklaar ontwerpt, beheert en bouwt bliksemsnelle, stabiele en open internetnetwerken waarop de verschillende internetproviders hun diensten kunnen aanbieden. Elke internetprovider is welkom op ons netwerk. De providers huren het glasvezelnetwerk bij Fiberklaar. Consumenten en bedrijven kopen hun internet-, telefonie- of tv-diensten bij een internetprovider. Hierbij hebben zij dus keuze uit meerdere providers. Dat betekent keuzevrijheid en marktconforme diensten.

Op welke gebieden richt Fiberklaar zich?

Fiberklaar richt zich op de middelgrote en kleine steden, gemeenten en dorpen in Vlaanderen.

Over fiber

Ik heb nu een aansluiting via coax (van Telenet of Orange) of DSL (bijvoorbeeld van Proximus of Scarlet). Waarom zou ik moeten overstappen?

Met fiber krijg je de beloofde snelheid en vaak betaal je daarvoor niet meer dan voor je huidige internetabonnement. Je kiest bovendien voor een stabieler netwerk en kunt even snel gegevens verzenden als ontvangen. Met meerdere apparaten tegelijk online zijn? Da’s geen probleem via fiber; het aantal mensen dat het internet gebruikt, heeft geen invloed op je snelheid. Je hebt dankzij fiber een internetcapaciteit die niet alleen nu, maar ook in de toekomst ruim voldoende is. Tot slot geeft fiber je keuzevrijheid, want elke internetprovider die dat wil, kan gebruikmaken van ons fibernetwerk. Je kiest dus volledig zelf bij welke deelnemende provider je een fiberabonnement afsluit.

Wat zijn de voordelen van televisie via fiber?

Via fiber kijk je op elk moment ongestoord televisie. Naast een ruim zenderaanbod, waarvan een groot deel in HD-kwaliteit, kun je ook gebruikmaken van interactieve televisie. Uitzendingen terugkijken en films en series bestellen (en bekijken) gaat makkelijk via je televisie, tablet of iPad. Dankzij de hoge capaciteit kijk je zonder problemen in ultra HD (via 4K- en 8K-televisie) en gebruik je eenvoudig andere televisiediensten. En wanneer iedere huisgenoot daarbij naar een andere uitzending kijkt, is dat geen probleem.

Waarin verschilt de 1 Gigabit van Telenet met de snelheden die via het fibernetwerk van Fiberklaar worden geboden?

Met internet via fiber gaat gegevens verzenden even snel als data ontvangen. Je bent ook probleemloos met meerdere personen en apparaten tegelijk online. Het totale aantal gebruikers op het netwerk heeft geen invloed op de snelheid. Je beschikt trouwens over een fiberkabel per woning en deelt je aansluiting dus niet met je buren. Bij de 1 Gigabit van Telenet — via coax — is dat anders. De snelheid ervan wordt namelijk beïnvloed door het aantal gebruikers dat op dezelfde kast in de straat is aangesloten. In de praktijk krijg je bij Telenet daarom vaak minder dan de beloofde 1 Gigabit.

Wat zijn de voordelen van fiber?

Dankzij fiber ga je ontdekken wat het écht betekent om bliksemsnel, stabiel en in de allerbeste kwaliteit te kunnen internetten, telewerken, streamen en tv-kijken. Fiber biedt namelijk een betrouwbare, vaste verbinding, die ook perfect geschikt is voor bedrijven. Dankzij de enorme capaciteit is fiber klaar voor de toekomst. Omdat je jouw verbinding met niemand hoeft te delen, heb je nooit last van digitale spitsuren en storingen. En wist je dat je met fiber data net zo snel kunt versturen als ontvangen? Je krijgt dus het snelste internet voor hetzelfde geld. Tot slot is fiber ook nog eens een pak milieuvriendelijker dan een ouderwetse koperverbinding. Het kost namelijk minder energie en oxideert niet. Zo krijg je dus op allerlei manieren waar voor je geld.

Is fiber iets nieuws?

Voor België is fiber tot in de woning — Fiber to the Home of FTTH — relatief nieuw. In onze buurlanden is al fors geïnvesteerd in fibernetwerken, maar ons land hinkt nog achterop. Consumenten hier krijgen hun internet vandaag via koperen leidingen (een DSL- of coaxkabel) in hun woning. Daarin wil Fiberklaar verandering brengen. Want fiber heeft zich al bewezen in landen waar het is aangelegd. Dagelijks profiteren daar miljoenen mensen en bedrijven van de voordelen van fiber tot in de woning of het bedrijf. Op termijn (binnen de vijf jaar na de aanleg van fiber) zal het DSL-netwerk verdwijnen en wordt fiber de norm.

Is fiber ook geschikt voor zakelijk internetgebruik?

Zeker en vast. Niet alleen kun je razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk; de verzendsnelheden zijn ook bijzonder hoog. Dat betekent dat je eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferenties en beveiliging, en probleemloos zware bestanden kunt delen. Een ander groot voordeel is dat het fibernetwerk klaar is voor het dataverkeer van toekomstige ontwikkelingen, zoals ‘smart farming’ of 3D-beeldbellen. Het netwerk is veel betrouwbaarder en stabieler dan coax- of DSL-internet. En omdat je de keuze hebt uit verschillende internetproviders, is er altijd wel een pakket dat bij jouw bedrijf past. Dit betekent dus: veel beter internet voor vaak dezelfde prijs.

Wat is het verschil tussen fiber en ADSL of VDSL?

Bestanden via fiber verzenden (uploaden) is net zo snel en stabiel als het ontvangen ervan (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en de capaciteit in principe oneindig is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.

ADSL en VDSL gebruiken het netwerk dat altijd al voor vaste telefonie diende. Het bestaat voor een groot deel uit koperen kabels. De opwaardering van dit telefonienetwerk maakt internet- en soms ook televisiediensten mogelijk. Zowel ADSL als VDSL heeft een aantal nadelen:

  • Een koperen kabel kent weerstand. Hoe langer de kabel, hoe groter de weerstand. En hoe groter de weerstand, hoe lager de capaciteit en de maximale snelheid.
  • Een koperen kabel heeft last van invloeden van buitenaf, zoals vocht en instraling, waardoor het netwerk snel kan verouderen.
  • Een koperen kabel heeft een maximumcapaciteit en is dus niet toekomstbestendig.

Fiber heeft deze nadelen niet.

Wat is het verschil tussen een fiber- en een coaxkabel?

Fiberklaar legt een netwerk aan waarbij tot in de woning glasvezelkabels worden gebruikt. Bestanden via fiber verzenden (uploaden) gaat net zo snel en stabiel als het ontvangen ervan (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en de capaciteit in principe oneindig is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.

Een coaxkabel gebruikt het netwerk dat altijd al voor analoge televisie distributie diende. Het bestaat voor een groot deel uit coaxkabels. De opwaardering van dit coaxkabelnetwerk maakt internet- en televisiediensten mogelijk, maar een coaxkabel heeft een aantal nadelen. Door schade of ouderdom kan een kabel ‘inwateren’. Bij coaxkabels heeft dat een negatief effect op de kwaliteit van het signaal en daarmee de bandbreedte. Bij glasvezel speelt dit niet.

Met de huidige beschikbare technieken zijn via glasvezel veel hogere internetsnelheden leverbaar dan via coax. Daarbij kunnen die snelheden bij glasvezel dan ook nog symmetrisch zijn: de downloadsnelheid kan even hoog zijn als de uploadsnelheid. En omdat de capaciteit in principe oneindig is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.

Hoe snel is fiber eigenlijk?

Op dit moment bereiken onderzoekslaboratoria snelheden van meer dan 43 terabit per seconde, of 43 miljoen megabit per seconde (Mbps). Daarmee kun je tientallen films in één seconde downloaden.

De internetproviders bieden nu snelheden aan tot 1.000 Mbps. Daarmee vergeleken is DSL (dat vaak niet sneller kan dan 100 Mbps) een stoomlocomotief.

Goed om te weten: wanneer je een abonnement afsluit dat 350 Mbps via fiber belooft, dan is dat ook écht wat je krijgt. Zelfs als je niet dicht bij de centrale woont en de hele buurt tegelijk op YouTube video’s bekijkt.

Is 5G een alternatief voor fiber?

Fiber is een vast netwerk, terwijl 5G dienstdoet als een mobiel netwerk. Fiber is als enige vaste netwerk snel en stabiel genoeg voor de hoge snelheid die via 5G draadloos leverbaar is. De verwachting is dat de netwerken elkaar gaan aanvullen: Fiber voor binnenshuis en 5G voor buitenshuis.

Diensten

Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op fiber?

Ja, het is bijna altijd mogelijk om je alarmcentrale aan te sluiten op het fibernetwerk. Neem contact op met de leverancier van je alarmsysteem om dit na te vragen. Wij raden aan om een UPS back-upbatterij (noodstroomvoorziening) aan te schaffen. Zo kan het alarmsysteem bij een stroompanne altijd uitbellen.

Wat kost een fiberabonnement voor internet-, tv- en telefoniediensten?

De internetproviders leveren de diensten zoals internet, televise en telefonie. Op hun websites vind je dus de diensten en bijbehorende tarieven. Wij bouwen en beheren enkel het fibernetwerk en zorgen ervoor dat de internetproviders hun diensten kunnen aanbieden.

Heb ik een nieuwe modem nodig voor glasvezel? Waar kan ik terecht met vragen over apparatuur voor internet, televisie en telefonie?

Voor internet via fiber heb je waarschijnlijk een nieuwe modem nodig, vaak in combinatie met een wifirouter die de hoge snelheden van glasvezel ondersteunt. De mogelijkheden en de apparatuur hangen af van je internetprovider. Voor alle vragen over je huidige toestel of welke modem je nodig hebt voor toekomstige fiberdiensten, kun je terecht bij de internetproviders die fiber aanbieden. Zij kunnen je hierover het best adviseren.

Waarom kan ik niet mijn huidige internetprovider kiezen?

Wij leggen een open fibernetwerk aan: elke internetprovider die dat wil, kan z’n diensten aanbieden via fiber. Als een internetprovider niet beschikbaar is in jouw buurt, dan betekent dit dat de provider er zelf voor gekozen heeft om geen fiber aan te bieden.

Uit welke diensten en internetproviders kan ik kiezen?

Je kunt nu al kiezen uit verschillende internetproviders. Zij bieden diverse abonnementen aan die passen bij elke situatie en altijd snel en stabiel internet leveren via fiber. Daarnaast kun je kiezen voor interactieve televisie met een zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. Als je je adres en postcode in de adrescheck op de startpagina van onze website invult, zie je bij welke internetproviders je een abonnement kunt afsluiten. Je meldt je rechtstreeks bij hen aan en tekent op die manier direct in op de fiberaansluiting voor jouw woning.

Fibercampagne

Hoe wordt bepaald wie in aanmerking komt voor een fiberaansluiting?

Bij Fiberklaar focussen we ons op binnenstedelijk gebied. In die zones sluiten we alle woningen gratis aan. Gebieden die erbuiten liggen, nemen we in deze fase helaas niet mee. Om effectief toegang te krijgen tot ons netwerk, moeten bewoners een fiberabonnement nemen bij een van de deelnemende internetproviders.

Wat zijn de consequenties als ik tijdens de fibercampagne geen abonnement afsluit?

Als je tijdens de fibercampagne in jouw gemeente of stad geen fiberabonnement afsluit bij een deelnemende internetprovider, dan krijg je in principe geen fiberaansluiting in je woning. In veel gevallen kunnen we je wel op een later moment Aansluiten. Omdat we dan extra werken moeten uitvoeren, kunnen er eenmalig aansluitingskosten van ongeveer 495 euro aangerekend worden. Dus meld je tijdens de fibercampagne aan om de kans te vergroten dat voldoende mensen meedoen én om jezelf kosten te besparen.

Hoe zit dat precies met die minimale deelname tijdens de fibercampagne?

De aanleg van een fibernetwerk vraagt veel werk en het is geen goedkope onderneming. Om de kosten te dekken, moet minstens 20% van de inwoners en bedrijven binnen de zone waar we willen aanleggen, intekenen op het fiberaanbod van een van de deelnemende internetproviders. Zo blijft het voor iedere partner een haalbare investering.

Halen we dat minimumaantal niet, dan leggen we helaas geen fiber aan. Alle contracten met de internetproviders vervallen in dat geval automatisch. Dat kost jou als klant niets: je fiberabonnement wordt sowieso pas geactiveerd zodra de aansluiting voor jouw woning in orde is.

Hoe verloopt een fibercampagne?

Wanneer we in jouw buurt fiber willen aanleggen, starten we een fibercampagne en informeren we je uitgebreid. Zo nodigen we je uit voor een infomoment, waarop we je persoonlijk alles over fiber en ons aanbod uitleggen. Later in de campagne krijg je meer post van ons, zie je ons op Facebook en andere online kanalen terug, en vind je alle informatie op onze website. Tijdens de campagne kun je je aanmelden voor fiber door een abonnement af te sluiten bij een van de deelnemende internetproviders. Als voldoende mensen zich aanmelden, leggen wij het netwerk aan. Op onze website lichten we dat ook stap voor stap toe.

Aanmelden en overstappen

Hoe meld ik me aan voor fiber?

Ligt jouw woning binnen de zone waar we ons fibernetwerk aanleggen, dan kun je je aanmelden door een fiberabonnement te nemen bij een van de deelnemende internetproviders. Dit kun je doen op de website van de provider of je kunt terecht bij lokale verkopers. Zij geven je graag persoonlijk advies en helpen je bij het afsluiten van een fiberabonnement. Als voldoende mensen intekenen op fiber, leggen wij van Fiberklaar het netwerk aan. Uiteraard houden we je hierover op de hoogte. Op onze website leggen we dat ook stap voor stap uit.

Wat kost een fiberaansluiting?

Als je tijdens de fibercampagne in jouw stad of gemeente een abonnement afsluit bij een internetprovider, dan is de fiberaansluiting (t.w.v. 495 euro*) vol-le-dig gratis. Neem je op een later moment een abonnement, dan kunnen aansluitingskosten aangerekend worden. Voor de tarieven van eventuele installatie en activatiekosten voor telecomdiensten verwijzen we naar de website van je internetprovider.

* Adviesprijs inclusief btw. Consumenten die voor de deadline in hun woonplaats een fiberabonnement afsluiten bij een van de deelnemende internetproviders en die aansluitbaar zijn, genieten een gratis aansluiting op het fibernetwerk van Fiberklaar

Ik heb nu een abonnement van een internetprovider die geen diensten aabiedt op het netwerk van Fiberklaar, maar wil wel overstappen naar jullie netwerk. Kan ik dan wel klant blijven bij die andere internetprovider?

Nee. Als je huidige internetprovider geen diensten via ons fibernetwerk aanbiedt, is het niet mogelijk om klant te blijven bij deze internetprovider én toch fiber te ontvangen. Je moet dan overstappen naar een deelnemende provider. Omdat ons fibernetwerk een open netwerk is, zijn alle internetproviders welkom. Het staat alle providers — zoals Telenet en Orange — vrij om met ons te overleggen om ook toegang te krijgen tot het fibernetwerk.

Ik heb een zakelijk contract met met een internetprovider, kan ik ook overstappen op fiber?

Of je kunt overstappen op fiber, hangt af van je specifieke situatie. We raden je aan om contact op te nemen met de accountmanager van je huidige internetprovider voor advies op maat.

Wanneer moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?

We raden je aan om je huidige abonnement pas op te zeggen als de fiberaansluiting in je woning volledig klaar is. Stem goed af met je nieuwe internetprovider wanneer het nieuwe abonnement ingaat. De overstap verloopt vlot en kosteloos dankzij de Easy Switch-procedure: je nieuwe provider brengt de overschakeling in orde en zegt je oude abonnement op. Meer info over Easy Switch vind je op de website van je huidige internetprovider.

Mijn huidige abonnement bij de internetprovider loopt nog enkele maanden. Neemt de nieuwe internetprovider dat abonnement over?

In België is een abonnement na een half jaar gewoonlijk maandelijks opzegbaar zonder verbrekingsvergoeding. Spreek met je nieuwe internetprovider (die via fiber gaat leveren) duidelijk af wanneer je nieuwe abonnement ingaat. Zo is er geen overlap of valt er geen internetloze periode tussen het einde van je oude abonnement en de start van het nieuwe.

Hoe weet ik of mijn woning in aanmerking komt voor een fiberaansluiting?

Op de startpagina van onze website vind je een adrescheck terug. Via deze tool controleer je of we jouw adres kunnen aansluiten op het fibernetwerk.

Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer en e-mailadres behouden?

Alle internetproviders bieden de mogelijkheid om je huidige vaste telefoonnummer te behouden. Geef dit zeker aan bij je aanmelding.

Gebruik je een e-mailadres van een internetprovider die zijn diensten via ons Fiberklaar-netwerk aanbiedt, dan kun je het behouden. Anders helaas niet. Vraag in dat geval een nieuw e-mailadres aan bij je nieuwe internetprovider.

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om een e-mailadres te gebruiken dat niet gebonden is aan een bepaalde internetprovider, zoals bijvoorbeeld Gmail, Outlook, Hotmail of Yahoo.

Mijn adres komt niet voor in de adrescheck, maar dat van mijn buren wel, hoe kan dit?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Je adres valt buiten het gebied dat wij voor de fibercampagne hebben vastgelegd.
  • Je woning of bedrijf heeft al een fiberaansluiting.
  • Je adres staat niet in het Centraal Referentieadressenbestand van de Vlaamse overheid. Als dat laatste het geval is, is het soms wel mogelijk om een fiberaansluiting aan te vragen. Contacteer daarvoor onze klantenservice.
Mijn adres komt niet voor in de adreschecker, wat nu?

Het kan zijn dat jouw adres helaas uit de boot valt, omdat je in een gebied woont waar we geen fibernetwerk aanleggen. Wij bakenen een zone af waar we fiber uitrollen en daarin sluiten we vrijwel alle woningen gratis aan. Gebieden die verder weg liggen van het centrum kunnen we helaas in deze fase niet opnemen in onze plannen.

Wanneer ben ik aan de beurt?

Wij van Fiberklaar hebben de ambitie om in de komende zeven jaar stapsgewijs gemeenten en steden in Vlaanderen te voorzien van een fibernetwerk. Onze plannen zijn al gestart en Geel krijgt de primeur. Zodra jouw woonplaats aan de beurt is, ontvang je een bericht van ons. Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Hou dan zeker onze website en socialmediakanalen in de gaten.

Fiberaansluiting

Wanneer zal ik echt het verschil merken in mijn internetsnelheid?

De aanleg van het fibernetwerk kan iets meer dan een jaar duren. We leveren de fiberaansluitingen in fases op. Zodra jouw aansluiting klaar is, wordt je fiberabonnement geactiveerd. Neem contact op met je internetprovider om te weten wanneer dat precies zal zijn.

Kan ik ook op de huidige kabel aangesloten blijven en, zo ja, hoelang nog?

De bestaande infrastructuur blijft voorlopig liggen en je kunt op de oude manier aangesloten blijven. Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) verplicht de telecomoperatoren om tot vijf jaar na oplevering van glasvezel nog diensten te blijven leveren via het oude netwerk. Daarna stopt de werking van het DSL-netwerk in gebieden waar fiber aanwezig is. Als een hele straat al na een jaar helemaal overgeschakeld is op glasvezel, wordt het DSL-netwerk waarschijnlijk al eerder afgebouwd of wordt de werking stopgezet.

Wij van Fiberklaar leggen een bliksemsnel en superstabiel fibernetwerk aan. Daarmee verloopt surfen, downloaden, videobellen, gamen en digitaal tv-kijken vlotter dan ooit. Met een aansluiting op onze fiberkabel en een fiberabonnement bij een deelnemende internetprovider beleef je meer surf- en kijkplezier. We leggen onze kabels in zo veel mogelijk straten aan. Zodra 20% van de inwoners een fiberabonnement afsluit, gaan wij aan de slag. Zijn er niet genoeg geïnteresseerden, dan komt er in jouw buurt helaas geen fiberkabel. Meld je dus tijdens de fibercampagne in jouw gemeente of stad zeker aan om de kans te vergroten dat voldoende mensen intekenen én om kosten te besparen.

Wat gebeurt er met de oude coaxkabel en/of DSL-aansluiting?

Wij van Fiberklaar zijn geen eigenaar of beheerder van de coaxkabel- en DSL-netwerken bij jou in de buurt. Vraag hierover meer info bij je huidige internetprovider. Proximus liet bijvoorbeeld al weten dat het vijf jaar na de aanleg van fiber haar DSL-netwerk afbouwt.

Kan de fiberaansluiting op elke gewenste plaats in de woning worden geplaatst?

Voordat we de fiberkabel in je woning aansluiten, komt een medewerker van de aannemer langs om jouw specifieke situatie te bekijken. Samen met deze technicus maak je haalbare afspraken over de route en de plaats van de fiberaansluiting.

Mijn bedrijf is gevestigd op een bedrijventerrein dat grenst aan een gebied waar Fiberklaar actief is. Kom ik ook in aanmerking voor een fiberaansluiting?

Op de startpagina van onze website kun je je adres invullen en nagaan of je bedrijf in aanmerking komt voor een fiberaansluiting.

Ik heb twee (of meer) woningen op mijn perceel, maar er is maar één woning bij jullie bekend. Kan ik voor elke woning een fiberaansluiting aanvragen?

Ja, dat is mogelijk als de woningen op hetzelfde perceel staan. Voor het hoofdadres kun je je meteen aanmelden. Voor de overige adressen vraag je een extra aansluiting aan bij een van de deelnemende internetproviders. Voor elke aansluiting neem je een nieuw abonnement. Je kunt deze abonnementen bij verschillende internetproviders afsluiten.

Kan ik een extra (zakelijke) fiberaansluiting aanvragen?

Ja, dat is in de meeste gevallen mogelijk. Je vraagt de extra aansluiting aan bij een van de deelnemende internetproviders. Voor elke aansluiting neem je een nieuw abonnement. Je kunt deze abonnementen bij verschillende internetproviders afsluiten.

Ik wil geen abonnement, maar wel een fiberaansluiting. Kan dat?

Nee. Als je tijdens de fibercampagne in jouw gemeente of stad geen fiberabonnement afsluit bij een van de deelnemende internetproviders, dan krijg je in principe geen aansluiting in je woning of bedrijf. In veel gevallen kunnen we je wel op een later moment aansluiten. Omdat we daarbij extra werkzaamheden moeten verrichten, kan het zijn dat er dan eenmalig aansluitingskosten aangerekend worden. Meld je dus tijdens de fibercampagne in jouw gemeente of stad aan om zo de kans te vergroten dat er voldoende geïnteresseerden zijn én om kosten te besparen.

Aanleg

Er zijn al zoveel werken in mijn gemeente, moet de straat dan opnieuw open voor de aanleg van de glasvezel kabel?

De werken worden op elkaar afgestemd. Het voetpad wordt dus maar één keer opengebroken. Is het voetpad bijvoorbeeld aan vernieuwing toe, dan wachten we met de aanleg van fiber tot de werken aan het voetpad starten. Daarom overleggen alle partijen — Fiberklaar, de gemeente, de aannemers, …. — regelmatig over de planning én doen we een beroep op een datadank waarin geplande openbare werken verzameld staan (GIPOD of Generiek Informatieplatform Openbaar Domein). Zo beperken we de overlast in je straat. Bovendien proberen we onze voorzieningen mee te laten nemen in de initiatieven van riolering en nutsvoorzieningen.

Hoe gebeurt de aanleg van het fibernetwerk?

De aanleg gebeurt in drie stappen. Eerst leggen we het netwerk aan in de straat. Deze werken koppelen we zo veel mogelijk aan andere werken die in je straat gepland zijn. Daarna brengen we de fiberkabel tot aan je gevel. Tenminste, als je op tijd een fiberabonnement hebt afgesloten bij een van de deelnemende providers. Als derde en laatste stap installeren we fiber in je woning. We voorzien je woning van een fiberkabel en een aansluiting voor je fiber- of glasvezelmodem.

In een appartementsgebouw is het de VME (Vereniging van Mede-Eigenaars) die beslist over de installatie in het gebouw. De fiberkabel komt meestal via de technische ruimte naar binnen — vaak bevindt die zich in de kelder. Bij nieuwbouw heb je vaak technische schachten om de fiberkabels naar boven te trekken. Als dat niet zo is, dan bekijken we tijdens een technische inspectie hoe dat het beste kan.

Moet ik de binnenhuisbekabeling aanpassen?

Als je fiberaansluiting op dezelfde plek als je telefoonaansluiting komt, hoef je waarschijnlijk geen nieuwe internet- en telefoniekabels te leggen. Voor televisie via fiber heb je wel een nieuwe UTP-kabel nodig (Cat 5e of Cat 6). De lengte daarvan hangt af van de afstand tussen de fiberaansluiting en de televisie. Je internetprovider regelt de aanleg.

Is het niet mogelijk om nieuwe kabels te leggen? Sommige internetproviders bieden oplossingen aan via het stroomnetwerk. Neem contact op met je provider voor advies op maat.

Ik heb een aansluiting in mijn huis. Wanneer wordt die geactiveerd?

Zodra het fibernetwerk werkt, melden we dit aan je internetprovider. Die neemt dan contact met je op om je bestelde diensten te installeren en te activeren.

Ik heb een vraag of klacht over de aanleg van fiber bij mij in de buurt of in mijn woning. Waar kan ik terecht?

Het is de taak van de aannemer om alles netjes achter te laten. Is er toch iets misgegaan? Neem bij voorkeur zelf contact op met de aannemer en maak een afspraak om de schade te herstellen of andere problemen op te lossen. Als het gesprek niet positief verloopt, kunnen wij van Fiberklaar dit voor je afhandelen.

Kan ik kiezen voor fiber, zonder dat er een aannemer door mijn tuin komt en gaat graven?

Om gebruik te maken van fiber, moeten we jouw persoonlijke fiberkabel tot in je woning brengen. Dat gebeurt via de gevel. De glasvezelkabel die van aan de straat tot in je woning loopt, kan ondergronds of bovengronds lopen. De aannemer komt vooraf al eens langs om te bekijken waar hij de fiberkabel het best zou plaatsen. Vaak wordt de kabel onder de grond naar de woning getrokken/geschoten/geblazen. Geen zorgen, de aannemer laat je tuin na de werken altijd netjes achter. Als de werkmensen graszoden moeten wegnemen, leggen ze die altijd netjes terug.

Als je absoluut niet wil dat de glasvezel door je tuin wordt aangelegd, is het voor Fiberklaar helaas niet mogelijk om je woning aan te sluiten. Wil je je woning dan later alsnog aansluiten, dan kan het zijn dat je aansluitingskosten moet betalen.

Ik heb al een aansluiting in huis, maar nog geen installatiepakket van de internetprovider. Moet ik iets doen?

Wij van Fiberklaar voorzien je woning van een fiberkabel en een aansluiting voor je fiber- of glasvezelmodem. Je internetprovider regelt nadien de installatie en activatie van je nieuwe verbinding. Er komt iemand langs om je modem te installeren of je provider legt je uit hoe je de installatie zelf in orde maakt. Contacteer je internetprovider voor vragen over je installatiepakket.

Wanneer wordt bij mij fiber aangelegd?

Als voldoende mensen zich aanmelden voor fiber, via een van de deelnemende internetproviders, starten wij met de aanleg van het fibernetwerk in jouw stad of gemeente. De aansluiting gebeurt in verschillende fases. Eerst leggen we de fiberkabels straat voor straat aan. Daarna sluiten we elke woning aan op het netwerk door een fiberkabel bij jou in huis te brengen en een fiberaansluiting te maken. De eerste woningen worden twee tot drie maanden na de start van de werken aangesloten op ons netwerk. Nadien regelt je internetprovider de installatie van je nieuwe verbinding.

Wanneer de laatste woningen worden aangesloten, is afhankelijk van onder meer het aantal inwoners dat intekende op fiber. Zodra de planning bekend is, kun je via de adrescheck op onze startpagina bekijken wanneer jouw woning aan de beurt is. Je kunt de status en de planning stap voor stap volgen. Let op: de planning is altijd onder voorbehoud.

Moet ik thuis zijn op het moment dat de aansluiting wordt gemaakt?

Ja, er moet iemand thuis zijn (jijzelf of een bevoegde meerderjarige) wanneer de aannemer de fiberaansluiting op jouw adres komt plaatsen. Voordat de aannemer langskomt, krijg je een brief of e-mail met een voorstel voor een afspraak. Zo kun je het bezoek inplannen op een moment dat er zeker iemand thuis is.

Moet ik thuis zijn als de aannemer in mijn tuin aan het werk gaat?

Nee, je hoeft hiervoor niet thuis te zijn. De aannemer laat je voortuin altijd netjes achter. Als de werkmensen graszoden zouden moeten omspitten, leggen ze die altijd netjes terug.

Hoe wordt fiber van de straat naar mijn woning gelegd?

De aannemer legt de kabels onder de grond aan, onder straten en voetpaden. De glasvezelkabel die van de straat tot in je woning loopt, kan ondergronds of bovengronds lopen. De aannemer bespreekt met jou de beste optie. Vaak wordt de kabel onder de grond naar de woning getrokken/geschoten/geblazen. De fiberkabel wordt uiteindelijk via een gaatje in je gevel tot in jouw woning gebracht. Geen zorgen, dat vraagt geen grote werken. De aannemer laat je voortuin en gevel altijd netjes achter. Daarna voorzien we je woning nog van een aansluiting voor je fiber- of glasvezelmodem.

Komt de aannemer bij mij langs? Zo ja, wanneer?

Tijdens de aanleg van het fibernetwerk komt de aannemer twee keer bij je langs. Een eerste keer voor een ‘home survey’ aan het begin van de werken: de aannemer kijkt dan waar de aansluiting het best je huis binnenkomt. In de meeste gevallen gebeurt dit zonder afspraak. Als je niet thuis bent, steekt de aannemer een kaart in de bus met het logo van Fiberklaar om een afspraak te maken op een moment dat voor jou past.

Daarna komt de aannemer nog een keer langs om je woning aan te sluiten of het fibernetwerk. Hij boort een klein gaatje in de gevel waar de kabel doorgaat. In je woning sluit hij vervolgens het ‘glasvezelkastje’ aan.

Waarom duurt het soms een tijdje voor de aanleg begint?

Voordat de aanleg kan beginnen, is de aannemer achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen om alles in goeie banen te leiden. Misschien merk je er niets van, maar de aannemer maakt tijdens de voorbereidende fase een technisch ontwerp en hij gaat in gesprek met vergunningverleners, zoals gemeentebesturen. Meestal duren de voorbereidingen één tot drie maanden.

Waarmee moet ik rekening houden om de plaats van de fiberaansluiting te bepalen?

De aannemer komt langs om samen te kijken waar de fiberaansluiting het best je woning binnenkomt. Als je fiberabonnement geactiveerd wordt, heb je in de buurt van de aansluiting een stopcontact met 220 volt nodig.

Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang van de aanleg?

We houden je via de post op de hoogte over elk belangrijk moment, bijvoorbeeld als de aannemer voor het eerst bij je langskomt om te bepalen waar de fiberkabel in jouw huis wordt aangesloten. We stellen de aannemer dan aan je voor. Ook als de graafwerkzaamheden in jouw buurt starten of de aansluiting in je huis wordt gemaakt, ontvang je een brief, flyer of e-mail.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste aanlegnieuws? Vul de adrescheck in op onze startpagina en ga zo naar de pagina met de meest recente info. Daar kun je je ook aanmelden voor onze mailings.