Over Fiberklaar

Wie is Fiberklaar?

Als ambitieuze speler op de telecommarkt wil Fiberklaar anderhalf miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor het internet van de toekomst, met fiber of glasvezel. Glasvezel garandeert snel, stabiel en vrijwel onbeperkt dataverkeer op élk moment. Wij ontwerpen, bouwen en beheren ons glasvezelnetwerk, en dat in zo veel mogelijk steden en gemeenten. Als netwerkbedrijf bieden we zelf geen internetdiensten. Die worden aangeboden door de deelnemende internetproviders.

Wie zijn de aandeelhouders van Fiberklaar?

Onze aandeelhouders zijn de Zweedse investeringsmaatschappij EQT en het Belgische Proximus, met respectievelijk 50,1% en 49,9% aandelen.

Wie of wat is EQT?

EQT, een wereldwijde investeringsmaatschappij met bijna drie decennia ervaring, is actief in meerdere regio’s en sectoren. EQT investeert momenteel actief in meerdere telecomactiviteiten, zoals in Deutsche Glasfaser in Duitsland, DELTA Fiber in Nederland en Global Connect in Scandinavië. EQT heeft sinds haar oprichting meer dan 84 miljard euro kapitaal opgehaald en beheerde op 31 december 2020 meer dan 52 miljard euro aan kapitaal over 17 actieve fondsen.

Welke diensten biedt Fiberklaar aan?

Fiberklaar maakt Vlaanderen klaar voor bliksemsnel en superstabiel internet. We ontwerpen, bouwen en beheren een revolutionair open glasvezelnetwerk; internetproviders huren ons netwerk en bieden zo hun diensten aan. Als consument betaal je voor de aanleg niets aan fiberklaar. Je betaalt enkel voor de diensten die je afneemt bij je internetprovider, zoals je fiberabonnement. Met fiber zit je goed voor al je vaste diensten — internet, tv en bellen via de vaste lijn. Mobiele telefonie en 4G/5G worden dus niet aangeboden via ons glasvezelnetwerk. Welke deelnemende provider je ook kiest, je geniet op elk moment van een ongezien goeie internetverbinding. Daarnaast ontstaat er gezonde concurrentie tussen de verschillende providers, wat leidt tot aantrekkelijke prijzen voor jou. Kijk ook op fiberklaar.be/aanpak om alle voordelen en voorwaarden te ontdekken.

Op welke gebieden richt Fiberklaar zich?

Fiberklaar richt zich op de middelgrote en kleine steden, gemeenten en dorpen in Vlaanderen.

Welke ambitie heeft Fiberklaar?

Onze ambitie? Minstens anderhalf miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor bliksemsnel en superstabiel internet. Daarvoor leggen we een nieuw fiber- of glasvezelnetwerk aan dat we verbinden tot in je woning of bedrijf. Ons open glasvezelnetwerk vormt de basis voor het internet van de toekomst. Elke internetprovider die dat wil, kan ons open netwerk gebruiken en er zijn diensten leveren. Dat betekent keuzevrijheid en scherpe prijzen.

Over fiber

Ik gebruik nu een aansluiting via coax (van Telenet of Orange) of DSL (bijvoorbeeld van Proximus of Scarlet). Waarom zou ik moeten overstappen?

Met fiber krijg je de beloofde snelheid en vaak betaal je daarvoor niet meer dan voor je huidige internetabonnement. Je kiest bovendien voor een stabieler netwerk en kunt even snel gegevens verzenden en ontvangen. Met meerdere apparaten tegelijk online zijn? Da’s geen probleem via fiber; het aantal mensen dat het internet gebruikt, heeft geen invloed op je snelheid. Je hebt dankzij fiber een internetcapaciteit die niet alleen nu, maar ook in de toekomst ruim voldoende is. Tot slot geeft fiber je keuzevrijheid, want elke internetprovider die dat wil, kan gebruikmaken van ons fibernetwerk. Je kiest dus volledig zelf bij welke deelnemende provider je een fiberabonnement afsluit.

Wat zijn de voordelen van televisie via fiber?

Via fiber kijk je op elk moment ongestoord televisie. Naast een ruim zenderaanbod, waarvan een groot deel in hd-kwaliteit, kun je ook gebruikmaken van interactieve televisie. Uitzendingen herbekijken en films en series bestellen (en bekijken) gaat makkelijk via je televisie, tablet of iPad. Dankzij de hoge capaciteit kijk je in ultra hd (via 4K- en 8K-televisie) en gebruik je eenvoudig andere televisiediensten. En wanneer iedere huisgenoot naar een andere uitzending kijkt, is dat geen probleem.

Waarin verschilt de 1 gigabit van Telenet met de snelheden die via het fibernetwerk van Fiberklaar worden aangeboden?

Met internet via fiber gaat gegevens verzenden even snel als data ontvangen. Je bent ook probleemloos met meerdere personen en apparaten tegelijk online. Het totale aantal gebruikers op het netwerk heeft geen invloed op de snelheid. Je beschikt trouwens over een fiberkabel per woning en deelt je aansluiting dus niet met je buren. Bij de 1 gigabit van Telenet — via coax — is dat anders. De snelheid ervan wordt namelijk beïnvloed door het aantal gebruikers dat op dezelfde kast in de straat is aangesloten. In de praktijk krijg je bij Telenet daarom vaak minder dan de beloofde 1 gigabit.

Is fiber iets nieuws?

Voor België is fiber tot in de woning — Fiber to the Home of FTTH — relatief nieuw. In onze buurlanden werd al fors geïnvesteerd in fibernetwerken, maar ons land hinkt nog achterop. Consumenten hier krijgen hun internet vandaag via koperen leidingen (een DSL- of coaxkabel) in hun woning. Daarin wil Fiberklaar verandering brengen, want fiber heeft zich al bewezen in landen waar het is aangelegd. Dagelijks profiteren daar miljoenen mensen en bedrijven van de voordelen van fiber tot in de woning of het bedrijf. Op termijn (binnen de vijf jaar na de aanleg van fiber) zal het DSL-netwerk verdwijnen en wordt fiber de norm.

Is fiber ook geschikt voor zakelijk internetgebruik?

Zeker en vast. Niet alleen kun je razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk; de verzendsnelheden zijn ook bijzonder hoog. Dat betekent dat je eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferenties en beveiliging, en probleemloos zware bestanden kunt delen. Een ander groot voordeel is dat het fibernetwerk klaar is voor het dataverkeer van toekomstige ontwikkelingen, zoals ‘smart farming’ of 3D-beeldbellen. Het netwerk is veel betrouwbaarder en stabieler dan coax- of DSL-internet. En omdat je de keuze hebt uit verschillende internetproviders, is er altijd wel een pakket dat bij jouw bedrijf past. Dit betekent dus: veel beter internet voor vaak dezelfde prijs.

Wat is het verschil tussen fiber en ADSL of VDSL?

Bestanden via fiber verzenden (uploaden) is net zo snel en stabiel als het ontvangen ervan (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en de capaciteit in principe oneindig is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.

ADSL en VDSL gebruiken het netwerk dat altijd al voor vaste telefonie diende. Het bestaat voor een groot deel uit koperen kabels. De opwaardering van dit telefonienetwerk maakt internet- en soms ook televisiediensten mogelijk. Zowel ADSL als VDSL hebben een aantal nadelen:

  • Een koperen kabel kent weerstand. Hoe langer de kabel, hoe groter de weerstand. En hoe groter de weerstand, hoe lager de capaciteit en de maximale snelheid.
  • Een koperen kabel heeft last van invloeden van buitenaf, zoals vocht en instraling, waardoor het netwerk snel kan verouderen.
  • Een koperen kabel heeft een maximumcapaciteit en is dus niet toekomstbestendig.

Fiber heeft deze nadelen niet.

Wat is het verschil tussen een fiber- en een coaxkabel?

Fiberklaar legt een netwerk aan waarbij tot in de woning glasvezelkabels worden gebruikt. Bestanden via fiber verzenden (uploaden) gaat net zo snel en stabiel als het ontvangen ervan (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en de capaciteit in principe oneindig is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.

Een coaxkabel gebruikt het netwerk dat altijd al voor analoge televisiedistributie diende. Het bestaat voor een groot deel uit coaxkabels. De opwaardering van dit coaxkabelnetwerk maakt internet- en televisiediensten mogelijk, maar een coaxkabel heeft een aantal nadelen. Door schade of ouderdom kan een kabel ‘inwateren’. Bij coaxkabels heeft dat een negatief effect op de kwaliteit van het signaal en daarmee de bandbreedte. Bij glasvezel speelt dit niet.

Met de huidige beschikbare technieken zijn via glasvezel veel hogere internetsnelheden leverbaar dan via coax. Daarbij kunnen die snelheden bij glasvezel dan ook nog symmetrisch zijn: de downloadsnelheid kan even hoog zijn als de uploadsnelheid. En omdat de capaciteit in principe oneindig is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.

Hoe snel is fiber eigenlijk?

Op dit moment bereiken onderzoekslaboratoria snelheden van meer dan 43 terabit per seconde, of 43 miljoen megabit per seconde (Mbps). Daarmee kun je tientallen films in één seconde downloaden.

De internetproviders bieden nu snelheden aan tot 1.000 Mbps. Daarmee vergeleken is DSL (dat vaak niet sneller kan dan 100 Mbps) een stoomlocomotief.

Goed om te weten: wanneer je een abonnement afsluit dat 350 Mbps via fiber belooft, dan is dat ook écht wat je krijgt. Zelfs als je niet dicht bij de centrale woont en de hele buurt tegelijk op YouTube video’s bekijkt.

Is 5G een alternatief voor fiber?

Fiber is een vast netwerk, terwijl 5G dienstdoet als een mobiel netwerk. Fiber is als enige vaste netwerk snel en stabiel genoeg voor de hoge snelheid die via 5G draadloos leverbaar is. De verwachting is dat de netwerken elkaar gaan aanvullen: fiber voor binnen en 5G voor buiten.

Diensten

Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op fiber?

Ja, het is bijna altijd mogelijk om je alarmcentrale aan te sluiten op het fibernetwerk. Neem contact op met de leverancier van je alarmsysteem om dit na te vragen. Wij raden aan om een UPS back-upbatterij (noodstroomvoorziening) aan te schaffen. Zo kan het alarmsysteem bij een stroompanne altijd uitbellen.

Wat kost een fiberabonnement voor internet-, tv- en telefoniediensten?

De internetproviders die gebruik maken van ons fibernetwerk leveren vaste diensten zoals internet, televisie en telefonie. Op hun websites vind je meer informatie over deze diensten, de verschillende abonnementen en de bijbehorende tarieven. Je sluit bij hen een fiberinternetabonnement af, waarin het gebruik van ons netwerk al verrekend is. Je betaalt dus geen extra kosten aan Fiberklaar.

Heb ik een nieuwe modem nodig voor glasvezel? Waar kan ik terecht met vragen over apparatuur voor internet, televisie en telefonie?

Voor internet via fiber heb je waarschijnlijk een nieuwe modem nodig, vaak in combinatie met een wifirouter die de hoge snelheden van glasvezel ondersteunt. De mogelijkheden en de apparatuur hangen af van je internetprovider. Voor alle vragen over je huidige toestel of welke modem je nodig hebt voor toekomstige fiberdiensten, kun je terecht bij de internetproviders die fiber aanbieden. Zij kunnen je hierover het best adviseren.

Waarom kan ik niet mijn huidige internetprovider kiezen?

Wij leggen een open fibernetwerk aan: elke internetprovider die dat wil, kan z’n diensten aanbieden via fiber. Als een internetprovider niet beschikbaar is in jouw buurt, dan betekent dit dat de provider er zelf voor gekozen heeft om geen fiber aan te bieden.

Uit welke diensten en internetproviders kan ik kiezen?

Met fiber zit je goed voor al je vaste diensten — internet, tv en bellen via de vaste lijn. Mobiele telefonie en 4G/5G worden dus niet aangeboden via ons glasvezelnetwerk. Welk abonnement je ook kiest: je geniet op elk moment van een ongezien goeie internetverbinding, uitstekende beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. Doe de adrescheck op de startpagina van onze website en ontdek meteen bij welke internetproviders jij terechtkunt. Je aanmelden doe je rechtstreeks bij de provider van je keuze. Op die manier teken je ook direct in voor de fiberaansluiting voor jouw woning of bedrijf.

Fibercampagne

Hoe wordt bepaald wie in aanmerking komt voor een fiberaansluiting?

Fiberklaar wil minstens anderhalf miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor bliksemsnel en superstabiel internet. Dat doen we stap voor stap, en gebied per gebied. Zo’n gebied kan een stad of gemeente zijn, een deel ervan bestrijken of net delen van verschillende steden of gemeenten samenbundelen. Om technische redenen kunnen we niet elk adres aansluiten op ons glasvezelnetwerk. Via onze adrescheck ontdek je of we het internet van de toekomst ook naar jouw woning of bedrijf kunnen brengen.

Wat zijn de consequenties als ik tijdens de fibercampagne geen abonnement afsluit?

Sluit je tijdens de fibercampagne een fiberabonnement af bij een van de deelnemende providers? Super! Twijfel je nog over een abonnement, maar wil je wel klaar zijn voor het internet van de toekomst? Als de drempel van 20 procent bereikt is, kun je je woning gratis fiberklaar laten maken zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. Kijk ook op fiberklaar.be/aanpak om alle voordelen en voorwaarden te ontdekken.

Hoe zit dat precies met die minimale deelname tijdens de fibercampagne?

De aanleg van een fibernetwerk vraagt een grote investering die alleen haalbaar wordt als 20 procent van de inwoners een fiberabonnement afsluit bij een van de deelnemende internetproviders. Zegt minder dan één op de vijf volmondig ‘ja’ tegen glasvezel, dan rollen we ons netwerk helaas niet uit. Sloot je al een fiberabonnement af bij een van de deelnemende internetproviders? Geen zorgen, je betaalt niet voor een fiberabonnement als wij geen glasvezel bij jou in de buurt aanleggen. Neem contact op met je fiberinternetprovider voor meer informatie.

Je woning gratis fiberklaar laten maken zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. Wat betekent dat precies? Tot wanneer kunnen jullie mijn woning dan gratis fiberklaar maken?

Als 20 procent van de bewoners tijdens onze fibercampagne een fiberabonnement neemt bij een van de deelnemende internetproviders starten we met de aanleg van het fibernetwerk in jouw gebied. Die aanleg gebeurt wijk per wijk. Eerst leggen we de fiberkabels in de straat aan. Daarna sluiten we alle aansluitbare woning aan op het netwerk door een fiberkabel in huis te brengen. De eerste woningen worden drie tot vier maanden na de start van de werken aangesloten op ons fibernetwerk. Wanneer de laatste woningen worden aangesloten, hangt onder meer af van het aantal inwoners dat intekende op fiber, maar ook van de vlotheid waarmee de werken verlopen. Zodra de planning bekend is, kun je die via de adrescheck op onze website terugvinden. Let wel: de planning is altijd onder voorbehoud.

Hoe verloopt een fibercampagne?

Wanneer we ons open netwerk in jouw buurt willen aanleggen, starten we een fibercampagne. Dat betekent dat we je via infomomenten, mailings en onze online kanalen uitgebreid informeren over Fiberklaar en ons glasvezelnetwerk, en dat we je voorstellen aan de deelnemende internetproviders. Sluit 20 procent van de inwoners een fiberabonnement af bij een van die providers? Da’s goed nieuws, want dan wordt de investering voor ons haalbaar en maken we alle aansluitbare woningen in het gebied gratis fiberklaar. Op onze website lichten we dat ook stap voor stap toe. Twijfel je nog over een abonnement, maar wil je wel klaar zijn voor de toekomst? Als de drempel van 20 procent bereikt is, kun je gratis een fiberkabel tot in je woning laten leggen zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. Kijk ook op fiberklaar.be/aanpak om alle voordelen en voorwaarden te ontdekken.

Hoe kan ik zien hoeveel procent al een abonnement heeft genomen?

Omdat Fiberklaar geen actueel zicht heeft op de inschrijvingen bij de verschillende providers, kunnen we je tijdens onze campagne geen tussenstand geven. Aan het einde van de fibercampagne kondigen we aan of 20 procent van de inwoners een fiberabonnement afsloot bij een van de deelnemende providers. We brengen je hiervan via verschillende kanalen op de hoogte.

Aanmelden en overstappen

Hoe meld ik me aan voor fiber?

Komt Fiberklaar naar je stad of gemeente en wil je weten of ook jouw woning of bedrijf aansluitbaar is? Je ontdekt het snel via een korte adrescheck. Als we je woning kunnen aansluiten, kun je een fiberinternetabonnement kiezen bij een van de deelnemende providers. Op de website van jouw provider vind je het antwoord op al je vragen en kom je te weten hoe je een fiberabonnement afsluit. Zo surfen en streamen je gezin en jij binnenkort ook op bliksemsnel en superstabiel internet.

Wat kost een fiberaansluiting?

Als 20 procent van de inwoners van jouw gebied een fiberabonnement afsluit bij een van de deelnemende providers, maken we alle aansluitbare woningen en bedrijven gratis fiberklaar. Je betaalt dan geen kosten voor de aanleg van ons open netwerk; je betaalt enkel je fiberabonnement bij je provider. Zet jij mee je schouders onder fiber? Dan ben je als eerste vertrokken met bliksemsnel en superstabiel internet. Twijfel je nog over een abonnement, maar wil je wel klaar zijn voor de toekomst? Als de drempel van 20 procent bereikt is, kun je je woning gratis fiberklaar laten maken zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. Kijk ook op fiberklaar.be/aanpak om alle voordelen en voorwaarden te ontdekken.

Ik heb nu een abonnement van een internetprovider die geen diensten aabiedt op het netwerk van Fiberklaar, maar wil wel overstappen naar jullie netwerk. Kan ik dan wel klant blijven bij die andere internetprovider?

Nee. Als je huidige internetprovider geen diensten via ons fibernetwerk aanbiedt, is het niet mogelijk om klant te blijven bij deze internetprovider én toch fiber te ontvangen. Je moet dan overstappen naar een deelnemende provider. Omdat ons fibernetwerk een open netwerk is, zijn alle internetproviders welkom. Het staat alle providers — zoals Telenet en Orange — vrij om met ons te overleggen om ook toegang te krijgen tot het fibernetwerk.

Ik heb een zakelijk contract met met een internetprovider, kan ik ook overstappen op fiber?

Of je kunt overstappen op fiber, hangt af van je specifieke situatie. We raden je aan om contact op te nemen met de accountmanager van je huidige internetprovider voor advies op maat.

Wanneer moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?

We raden je aan om je huidige abonnement pas op te zeggen als de fiberaansluiting in je woning volledig klaar is. Stem goed af met je nieuwe internetprovider wanneer het nieuwe abonnement ingaat. De overstap verloopt vlot en kosteloos dankzij de Easy Switch-procedure: je nieuwe provider brengt de overschakeling in orde en zegt je oude abonnement op. Meer info over Easy Switch vind je op de website van je huidige internetprovider.

Mijn huidige abonnement bij de internetprovider loopt nog enkele maanden. Neemt de nieuwe internetprovider dat abonnement over?

In België is een abonnement na een half jaar gewoonlijk maandelijks opzegbaar zonder verbrekingsvergoeding. Spreek met je nieuwe internetprovider (die via fiber gaat leveren) duidelijk af wanneer je nieuwe abonnement ingaat. Zo is er geen overlap of valt er geen internetloze periode tussen het einde van je oude abonnement en de start van het nieuwe.

Hoe weet ik of mijn woning in aanmerking komt voor een fiberaansluiting?

Op de startpagina van onze website vind je een adrescheck terug. Via deze tool controleer je of we jouw adres kunnen aansluiten op het fibernetwerk.

Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer en e-mailadres behouden?

Alle internetproviders bieden de mogelijkheid om je huidige vaste telefoonnummer te behouden. Geef dit zeker aan bij je aanmelding.

Gebruik je een e-mailadres van een internetprovider die zijn diensten via ons Fiberklaar-netwerk aanbiedt, dan kun je het behouden. Anders helaas niet. Vraag in dat geval een nieuw e-mailadres aan bij je nieuwe internetprovider.

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om een e-mailadres te gebruiken dat niet gebonden is aan een bepaalde internetprovider, zoals bijvoorbeeld Gmail, Outlook, Hotmail of Yahoo.

Mijn adres komt niet voor in de adrescheck, maar dat van mijn buren wel. Hoe kan dit?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Je adres valt buiten het gebied dat wij voor de fibercampagne hebben vastgelegd.
  • Je woning of bedrijf heeft al een fiberaansluiting.
  • Je adres staat niet in het Centraal Referentieadressenbestand van de Vlaamse overheid. Als dat laatste het geval is, is het soms wel mogelijk om een fiberaansluiting aan te vragen. Contacteer daarvoor onze klantenservice.
Mijn adres komt niet voor in de adreschecker. Wat nu?

Fiberklaar wil minstens anderhalf miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor bliksemsnel en superstabiel internet. Dat doen we stap voor stap, en gebied per gebied. Staat jouw woning of bedrijf vandaag nog niet op de planning? Geen zorgen, want misschien komt je adres in een latere fase wel aan bod.

Wanneer ben ik aan de beurt?

Wij van Fiberklaar hebben de ambitie om in de komende zeven jaar stapsgewijs gemeenten en steden in Vlaanderen te voorzien van een fibernetwerk. Onze plannen zijn al gestart en Geel heeft de primeur. Zodra jouw woonplaats aan de beurt is, ontvang je een bericht van ons. Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Hou dan zeker onze website en socialmediakanalen in de gaten.

Fiberaansluiting

Wanneer zal ik echt het verschil merken in mijn internetsnelheid?

De aanleg van het fibernetwerk kan iets meer dan een jaar duren. We leveren de fiberaansluitingen in fases op. Zodra jouw aansluiting klaar is, wordt je fiberabonnement geactiveerd. Neem contact op met je internetprovider om te weten wanneer dat precies zal zijn.

Kan ik ook op de huidige kabel aangesloten blijven en zo ja, hoelang nog

De bestaande aansluitingen voor telefoon (DSL) en tv (kabel) blijven voorlopig liggen en je kunt nu nog op de oude manier aangesloten blijven. Omdat het DSL-netwerk niet verder wordt opgewaardeerd en de vraag naar bandbreedte blijft toenemen, zullen veel mensen de overstap naar fiber maken en wordt het DSL-netwerk op termijn afgebouwd. Dat zal ongeveer vijf jaar na de introductie van het fibernetwerk gebeuren. Als 20 procent van de inwoners van jouw gebied een fiberabonnement afsluit bij een van de deelnemende fiberinternetproviders, maken wij alle aansluitbare woningen en bedrijven fiberklaar. Dat betekent vlotter dan ooit surfen, downloaden, videobellen, gamen en digitaal tv-kijken. Zo ben je binnenkort al klaar voor het internet van de toekomst.

Wat gebeurt er met de oude coaxkabel en/of DSL-aansluiting?

Wij van Fiberklaar zijn geen eigenaar of beheerder van de coaxkabel- en DSL-netwerken bij jou in de buurt. Vraag hierover meer info bij je huidige internetprovider. Proximus liet bijvoorbeeld al weten dat het vijf jaar na de aanleg van fiber haar DSL-netwerk afbouwt.

Kan de fiberaansluiting op elke gewenste plaats in de woning worden geplaatst?

Voordat we de fiberkabel in je woning aansluiten, komt een medewerker van de aannemer langs om jouw specifieke situatie te bekijken. Samen met deze technicus maak je haalbare afspraken over de route en de plaats van de fiberaansluiting.

Mijn bedrijf is gevestigd op een bedrijventerrein dat grenst aan een gebied waar Fiberklaar actief is. Kom ik ook in aanmerking voor een fiberaansluiting?

Op de startpagina van onze website kun je je adres invullen en nagaan of je bedrijf in aanmerking komt voor een fiberaansluiting.

Ik heb twee (of meer) woningen op mijn perceel, maar er is maar één woning bij jullie bekend. Kan ik voor elke woning een fiberaansluiting aanvragen?

Ja, dat is mogelijk als de woningen op hetzelfde perceel staan. Voor het hoofdadres kun je je meteen aanmelden. Voor de overige adressen vraag je een extra aansluiting aan bij een van de deelnemende internetproviders. Voor elke aansluiting neem je een nieuw abonnement. Je kunt deze abonnementen bij verschillende internetproviders afsluiten.

Kan ik een extra (zakelijke) fiberaansluiting aanvragen?

Nee er komt éen fiberaansluiting de woning binnen. Informeer bij je internetprovider of er meerdere abonnementen op je aansluiting mogelijk zijn.

Ik wil geen abonnement, maar wel een fiberaansluiting. Kan dat?

Sloot meer dan 20 procent van de inwoners van jouw gebied tijdens de fibercampagne een fiberabonnement af bij een van de deelnemende internetproviders, dan gaan we over tot de aanleg van ons glasvezelnetwerk. Twijfel je nog over een abonnement, maar wil je wel klaar zijn voor de toekomst? Als de drempel van 20 procent bereikt is en jouw woning of bedrijf aansluitbaar is, maken we je woning gratis fiberklaar zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. Kijk ook op fiberklaar.be/aanpak om alle voordelen en voorwaarden te ontdekken.

Aanleg

Er zijn al zoveel werken in mijn gemeente, moet de straat dan opnieuw open voor de aanleg van de glasvezelkabel?

De werken worden op elkaar afgestemd. Het voetpad wordt dus maar één keer opengebroken. Is het voetpad bijvoorbeeld aan vernieuwing toe, dan wachten we met de aanleg van fiber tot de werken aan het voetpad starten. Daarom overleggen alle partijen — Fiberklaar, de gemeente, de aannemers, …. — regelmatig over de planning én doen we een beroep op een datadank waarin geplande openbare werken verzameld staan (GIPOD of Generiek Informatieplatform Openbaar Domein). Zo beperken we de overlast in je straat. Bovendien proberen we onze voorzieningen mee te laten nemen in de initiatieven van riolering en nutsvoorzieningen.

Hoe gebeurt de aanleg van het fibernetwerk?

De aanleg gebeurt in drie stappen. Eerst leggen we het netwerk aan in de straat. Door slim te plannen en nauw samen te werken met het lokaal bestuur, beperken we de overlast tot het absolute minimum. Daarna brengen we de fiberkabel tot aan je gevel en voorzien we je woning van een fiberkabel en een fibercontactdoos. In appartementen komt fiber meestal via de technische ruimte – vaak in de kelder – het gebouw binnen. Nieuwbouwappartementen beschikken over technische schachten om de glasvezelkabel naar boven te trekken. Als dat niet zo is, wijst de ‘site survey’ uit hoe onze aannemer het gebouw het beste aansluit. Terwijl in een woning alle beslissingsmacht bij de eigenaar ligt, is dat voor appartementsgebouwen de VME of Vereniging van mede-eigenaren.

Moet ik de binnenhuisbekabeling aanpassen?

Als je fiberaansluiting op dezelfde plek als je telefoonaansluiting komt, hoef je waarschijnlijk geen nieuwe internet- en telefoniekabels te leggen. Voor televisie via fiber heb je wel een nieuwe UTP-kabel nodig (CAT5E, maar het best CAT6). De lengte daarvan hangt af van de afstand tussen de fiberaansluiting en de televisie. Je internetprovider regelt de aanleg.

Is het niet mogelijk om nieuwe kabels te leggen? Sommige internetproviders bieden oplossingen aan via het stroomnetwerk. Neem contact op met je provider voor advies op maat.

Ik heb een aansluiting in mijn huis. Wanneer wordt die geactiveerd?

Zodra ons revolutionaire fibernetwerk aangelegd is, melden we dit aan je internetprovider. Die neemt dan contact met je op om je diensten te installeren en te activeren.

Ik heb een vraag of klacht over de aanleg van fiber bij mij in de buurt of in mijn woning. Waar kan ik terecht?

Het is de taak van de aannemer om alles netjes achter te laten. Is er toch iets misgegaan? Neem bij voorkeur zelf contact op met de aannemer en maak een afspraak om de schade te herstellen of andere problemen op te lossen. Als het gesprek niet positief verloopt, kunnen wij van Fiberklaar dit voor je afhandelen.

Kan ik kiezen voor fiber, zonder dat er een aannemer door mijn tuin komt en gaat graven?

Om gebruik te maken van fiber, moeten we jouw persoonlijke fiberkabel tot in je woning brengen. Dat gebeurt via de gevel. De glasvezelkabel die van aan de straat tot in je woning loopt, kan ondergronds of bovengronds lopen. De aannemer komt vooraf al eens langs om te bekijken waar hij de fiberkabel het best zou plaatsen. Vaak wordt de kabel onder de grond naar de woning getrokken/geschoten/geblazen. Geen zorgen, de aannemer laat je tuin na de werken altijd netjes achter. Als de werkmensen graszoden moeten wegnemen, leggen ze die altijd netjes terug.

Als je absoluut niet wil dat de glasvezel door je tuin wordt aangelegd, is het voor Fiberklaar helaas niet mogelijk om je woning aan te sluiten. Wil je je woning dan later alsnog aansluiten, dan kan het zijn dat je aansluitingskosten moet betalen.

Ik heb al een aansluiting in huis, maar nog geen installatiepakket van de internetprovider. Moet ik iets doen?

Het antwoord op deze vraag hangt af van het feit of je al bent aangemeld bij een van de deelnemende internetproviders. Als dat het geval is, zorgt je provider voor de installatie van je modem en activeert hij je diensten of legt hij uit hoe je zelf aan de slag gaat. Contacteer je provider als je vragen hebt over de installatie of het installatiepakket. Als je nog geen fiberabonnement hebt afgesloten, trekt onze aannemer gewoon een fiberkabel tot in je woning en plaatst hij je fibercontactdoos. Als je wil surfen en streamen op het bliksemsnelle en superstabiele fiberinternet, moet je eerst een abonnement bij een van de providers afsluiten.

Wanneer wordt bij mij fiber aangelegd?

Als 20 procent van de inwoners van een gebied tijdens de campagne een fiberabonnement bij een van de deelnemende providers afsluit, starten wij met de aanleg van ons fibernetwerk. De aanleg gebeurt wijk per wijk. Eerst legt de aannemer fiberkabels in de straat, daarna trekt hij ze door tot in de woning en plaatst hij de fibercontactdoos. De eerste woningen worden drie tot vier maanden na de start van de werken aangesloten op ons netwerk. Nadien zorgt de provider voor de installatie van je modem en activeert hij je diensten.

Wanneer de laatste woningen in jouw gebied worden aangesloten, is afhankelijk van onder meer het aantal inwoners dat intekende op fiber. Zodra de planning bekend is, kun je via de adrescheck op onze website bekijken wanneer jouw woning aan de beurt is. Let op: de planning is altijd onder voorbehoud.

Moet ik thuis zijn op het moment dat de aansluiting wordt gemaakt?

Ja, er moet iemand thuis zijn (jijzelf of een bevoegde meerderjarige) wanneer de aannemer de fiberaansluiting op jouw adres komt plaatsen. Voordat de aannemer langskomt, krijg je een brief of e-mail met een voorstel voor een afspraak. Zo kun je het bezoek inplannen op een moment dat er zeker iemand thuis is.

Moet ik thuis zijn als de aannemer in mijn tuin aan het werk gaat?

Nee, je hoeft hiervoor niet thuis te zijn. De aannemer laat je voortuin altijd netjes achter. Als de werkmensen graszoden zouden moeten omspitten, leggen ze die altijd netjes terug.

Hoe wordt fiber van de straat naar mijn woning gelegd?

De aannemer legt de hoofdkabels in de straat onder de grond aan. De glasvezelkabel die van de straat tot in je woning komt, loopt bovengronds via de gevel of ondergronds. Onze aannemer bespreekt met jou de beste optie. Meestal wordt de kabel met lage luchtdruk onder de grond naar de woning ‘geschoten’. We hoeven dan niet te graven en laten je voortuin netjes achter. De fiberkabel wordt uiteindelijk via een gaatje in je gevel tot in jouw woning gebracht. Geen zorgen, dat vraagt geen grote werken. Tot slot plaatst de aannemer de fibercontactdoos op de vooraf afgesproken plaats.

Komt de aannemer bij mij langs? Zo ja, wanneer?

Als we de fibercampagne succesvol hebben afgerond en 20 procent van de inwoners een fiberabonnement afsluit, voorzien we alle aansluitbare woningen en bedrijven van fiber. Onze aannemer bezoekt daarom niet alleen de inwoners die al een abonnement afsloten, maar ook de mensen die dat nog niet deden. De aannemer komt twee keer bij je langs. De eerste keer voor een zogenaamde ‘home survey’ aan het begin van de werken. De aannemer checkt dan waar hij je aansluiting het beste kan plaatsen. In de meeste gevallen gebeurt dit zonder afspraak. Als je niet thuis bent, steekt de aannemer een kaartje met de vraag om een afspraak te maken. Daarna komt de aannemer nog een tweede keer langs om de aansluiting in huis te plaatsen.

Waarom duurt het soms een tijdje voor de aanleg begint?

Voordat de aanleg kan beginnen, is de aannemer achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen om alles in goeie banen te leiden. Misschien merk je er niets van, maar de aannemer maakt tijdens de voorbereidende fase een technisch ontwerp en hij gaat in gesprek met vergunningverleners, zoals gemeentebesturen. Meestal duren de voorbereidingen één tot drie maanden.

Waarmee moet ik rekening houden om de plaats van de fiberaansluiting te bepalen?

De aannemer komt langs om samen te kijken waar de fiberaansluiting het best je woning binnenkomt. Als je fiberabonnement geactiveerd wordt, heb je in de buurt van de aansluiting een stopcontact met 220 volt nodig. Kijk ook even op fiberklaar.be/aanpak voor verdere uitleg.

Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang van de aanleg?

We houden je via de post op de hoogte over elk belangrijk moment, bijvoorbeeld als de aannemer voor het eerst bij je langskomt om te bepalen waar de fiberkabel in jouw huis wordt aangesloten. We stellen de aannemer dan aan je voor. Ook als de graafwerkzaamheden in jouw buurt starten of de aansluiting in je huis wordt gemaakt, ontvang je een brief, flyer of e-mail.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste aanlegnieuws? Vul de adrescheck in op onze startpagina en ga zo naar de pagina met de meest recente info. Daar kun je je ook aanmelden voor onze mailings.